
Začal bych tím, jaké grafiky budu testovat. Mělo by jít především o grafické karty, reprezentující ve své době hiend. Vím, že existují mraky testů, kde jsou tyto karty velmi podrobně otestovány, ale jsem přesvědčen, že neexistuje srovnání, které zohledňuje ve větší míře výkon/použitelnost v tak širokém období (1997-současnost) jako se chystám testovat. Toto není komerční test a pravděpodobně se nikdo nebude rozhodovat o koupi grafické karty na základě mého měření, ale přesto bych rád ukázal, jak byla která hiend grafická karta v době vydání „nadčasová“ a jak široké období v jaké kvalitě pokryla, tedy i jak byla koupě této karty z dnešního pohledu výhodná.
Co nemám v plánu testovat, jsou grafiky tzv 1.generace 3D. Zde bych odkázal na výborně zpracované testy těchto karet. Člověk, který stojí za těmito stránkami (glatter?), je machr a vůbec nemám ambice mu v testech konkurovat.
Z testů mi bohužel vypadne také Voodoo1 a Rush, především z důvodu kompatibility. Ne mé Abit ST6 (Tualatin 1.4) neběží korektně v D3D ani jedna z 5ti V1, které mám (špatné textury, mrznutí ).
Takže nejstarší grafické karty, které budu testovat, jsou ATi Rage Pro a Riva 128.
Zde je k vidění seznam karet, na které se chystám a také seznam her, ve kterých se bude testovat. Především mě zajímá, zda zvolené hry korespondují s tím, co se v té době hrálo, nebo lépe hraje dodnes. Určitě nechci preferovat hry, které se používají v testech pouze z důvodu náročnosti. To už bych mohl rovnou testovat pouze 3dmarky99-11 ty ve své podstatě také široké období pokryjí, ale realita to není. V mém seznamu je aktuálně 88her, pro každý rok se snažím, aby jich bylo alespoň 5. To je nakonec důvod, proč jsem omezil testy pouze na hiend grafické karty. Testy mě musí bavit a sledovat pouze minoritní zrychlení v nekonečné řadě grafických karet je poněkud deprimující.
A nyní k tomu důležitému, tedy metodice. Metody měření bych chtěl mít tři:
1. běžný uživatel - požadavek na fps je minimálně 30 s maximálním průměrem do 60, pak nastavit vhodné detaily a rozlišení tak aby byl splněn požadavek na fps.
Výsledná hodnota = rozlišení (70%) +fps (30%) * detaily (podle vlivu na výsledný obraz, typicky 0,5-1)
2. náročný uživatel - stejně jako v prvním případě, ale požadavek na fps dvojnásobný, tedy minimálně 60 s průměrem do 120.
3. standard - tady je zásadní rozdíl v tom, že podmínkou jsou maximální detaily. Jediné co se nastavuje, je rozlišení, tak aby bylo opět dodrženo minimálně 30 fps s maximálním průměrem do 60.
Výsledná hodnota = rozlišení (70%) +fps (30%)
Kde rozlišení = (H*V)/(maxH*maxV)*0,7*AA(0,85-1) ; H/V – horiz./vert. rozlišení, AA - anitialiasing 0-8x
fps = ((maxFPS-30)/30*0,28)+((minFPS)/30*0,02)) ; váha je nastavena ve prospěch průměrných fps.
detaily = bitcolor*filtrace*txt det*det1*det2*det3 …. ; váha každého koeficientu je nastaven podle vlivu na výsledný obraz
Rád bych, aby si každý našel výsledky, podle svých preferencí. Zde je náhled, jak by mohla výsledková tabulka vypadat:

Takže ve všech hrách bude vidět, při jakém rozlišení a detailech byly požadované fps dosaženy. Detaily musím zobrazit pouze procentuálně, nastavení jednotlivých detailů v každé hře, se pochopitelně do jedné tabulky nevejde. Tabulky budou tři, rozděleny podle použité metodiky. Nějaké návrhy na úpravu/vylepšení?
A nakonec, na čem budu testovat:
Pro grafické karty splňující maximálně specifikaci DirectX6:
Abit ST6 vyměním za Asus 7V333 už jen proto, že hlavní důvod, proč jsem chtěl ST6, byla očekávaná kompatibilita s Voodoo1, což bohužel neplatí. V minulém testu jsem používal MSI KT3 Ultra, ta se bohužel odporoučela do křemíkového nebe, takže náhradou je zmíněný Asus 7V333 k tomu Barton 2500+ a 1GB DDR333 to vše s Windows98.
Pro grafické karty DirectX7-9 s AGP:
stejná a osvědčená sestava jako v předešlém testu - Asrock AM2NF3 VSTA, Athlon X2 6000+ (Windsor), 2GB DDR2 1066+ pod Windows XP
tady bude nejmladší kartou Radeon 9800XT a ta by také neměla být touto sestavou nijak brzděna
Sestavu pro PCIe zatím neřeším. Můj aktuální Phenom 960T již dnes není dostatečný pro >120fps v moderních hrách, ani po přetaktování. Jistý je pouze OS Windows XP pro DirectX9 karty a Windows7 pro DirectX 10-11. To je změna oproti předchozím testům, kdy DX9 karty měly handicap v podobě Windows7 neoptimalizovaných driverů.
Tak co na to říkáte? Dává to smysl?