Voodoo5 5500: zklamání nebo revoluce?

Jakákoli problematika co se týká Voodoo 5 , čili VSA-100

Moderátoři: ps47, Vykupitel

Voodoo5 5500: zklamání nebo revoluce?

Příspěvekod B@RT » pát črc 29, 2005 5:39 pm

19. 05. 2000
Petr Broža
živě.cz


Voodoo5 5500: zklamání nebo revoluce?


O Voodoo5 se na Živě popsalo už mnoho stránek. Proto už všichni vědí, že verzi 5500 tvoří 2 čipy VSA-100 a verzi 6000 pak 4 tyto čipy. V souvislosti s uváděním na trh přinášíme více zajímavých informací.Karty Voodoo4 a Voodoo5 byly oficiálně ohlášeny v listopadu loňského roku a datum počátku jejich prodeje bylo stanoveno na duben. Do té doby byla nová Voodoo známa pod kódovým jménem Napalm a mělo se za to, že se objeví na trhu do konce loňského roku. Když konečně nastal čas jejich uvedení, opět přišlo další zpoždění. Beta kousky sice již kolují zahraničními internetovými časopisy, finální verze se objevují však až teď. U nás bude Voodoo5 5500, o kterém bude řeč, k dostání spíše až příští měsíc a v ceníku Actebisu jej najdete za 13 500 Kč bez daně ve verzi retail. To je však jen doporučená koncová cena, takže ve finále může být karta ještě dražší.
Jen ve stručnosti připomenu hlavní parametry karty: Dva čipy VSA-100, které jsou specifické svojí škálovatelností (tj. na jedné kartě jich může být až několik desítek). Jejich pracovní frekvence je 166 MHz, tedy stejně jako u Voodoo3 3000. Karta má celkem 64 MB 166MHz paměti SDRAM, z toho je půlka pro jeden čip a půlka pro druhý. Paměť tedy není sdílená, stejně jako u Rage Fury MAXX nebo u Voodoo2 SLI. Každý čip VSA-100 umí vykreslit za jeden takt dva pixely a na každý pixel jednu texturu, nebo jeden pixel s dvěma texturami na pixel. To dává maximální teoretický fillrate 667 megapixelů (4*166 MHz), v multitexturingu je to pak polovina, 333 megapixelů za sekundu (2*166 MHz). Za jednu sekundu vykreslí až 11 milionů trojúhelníků, výkon je tedy nižší než u GeForce 2 GTS nebo ATI Radeon 256.

Voodoo5 5500 konečně podporuje 32bitové renderování a velikost textur větší než 256 x 256 bodů (až do 2048 x 2048 bodů, stejně, jako všechny nové karty). Umí také několik metod komprese (DXTC a vlastní FXT1), T-buffer a několik metod celoobrazovkového vyhlazování. Kvůli rozdělení paměti pro jednotlivé čipy však nepodporuje texturování přes AGP, stejně jako Rage Fury MAXX.


Co umí T-buffer
Snad nejdiskutovanější funkcí Voodoo5 je FSAA, neboli vyhlazování celé zobrazené scény. Nejsou tedy vyhlazeny jen jednotlivé textury, ale vše, co je na obrazovce vidět včetně rohů, ostrých přechodů apod. Aby nezůstala pozadu, nVidia přidala FSAA do svých ovladačů ještě před vypuštění Voodoo5 – i když jde jen o softwarový super-sampling (tj. přepočítání vyššího rozlišení do nižšího), s GeForce 2 GTS dosahuje velmi slušných rychlostí a kvality obrazu až do rozlišení 1024 x 768.
Voodoo5 dělá prakticky totéž, jde na to jinak – přes T-buffer. Používá metodu vyhlazování nazvanou Jittered Sub-Sample (dvoucestný 2WJSAA a čtyřcestný 4WJSAA) – podle 3dfx je 2WJSAA stejně kvalitní jako čtyřcestný super-sampling a 4WJSAA pak jako 16cestný super-sampling.

Navíc T-buffer umí odstranit také tzv. časový aliasing, který se projevuje na pohybujících se objektech – pohyb je trhaný a objekty mohou mírně měnit svoji velikost, a to prostřednictvím funkce Motion blur, tedy rozostření pohybu, podobně jako to řeší políčka filmu v kině. Díky této funkci je pohyb objektů daleko realističtější a jemnější. Obě funkce, jak JSAA, tak Motion Blur, mají výrazný vliv na kvalitu obrazu. Navíc je to v případě Voodoo5 záležitost čipů, nikoliv jako nVidie ovladačů, takže není omezen výkon procesoru. Na obrázcích vidíte Need For Speed 5 bez FSAA, s 2WJSAA a 4WJSAA.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Další možností T-bufferu je funkce zvaná Depth of field, která umožní zraku zaměřit se na určitý detail scény (hloubka ostrosti), přičemž okolí bude potlačeno, tj. jakoby rozostřeno. Obraz už nebude tak umělý a bude se daleko více blížit skutečnosti. Posledními „drobnostmi“, které T-buffer umí, jsou měkké stíny a odrazy – měkké stíny nemají ostré okraje, ty jsou naopak rozmazané a výsledek tak více odpovídá skutečnosti. Měkké odrazy zase lépe vystihují povahu materiálu. Zatímco u zrcadlových ploch je odraz světla dokonalý, u matnějších ploch jsou dobře viditelné pouze odrazy blízkých objektů, odraz vzdálenějších objektů je rozmazaný.

Samozřejmě T-buffer spolkne hodně času při výpočtu scény. Obraz je totiž vykreslen několikrát a výsledný snímek pak vznikne jejich sloučením. Ostatně, dobře je to vidět na tomto zjednodušeném schématu:

Obrázek


Proto je T-buffer dostupný až na Voodoo5 5500 se dvěma čipy VSA-100 – Voodoo4, které bude mít jen jeden čip, nebude T-buffer podporovat; jednoduše by jej totiž výpočetně neutáhlo.


Další parametry
Z dalších parametrů už jen stručně. Voodoo5 je klasická 2D/3D karta, která podporuje všechny urychlovací funkce Windows, má 350MHz RAMDAC stejně jako Voodoo3, takže podporuje stejná rozlišení, přičemž to maximální je 2048 x 1536 při 85 Hz. Bohužel, Voodoo5 neumí funkci Motion Compensation, která zvyšuje kvalitu při přehrávání filmů DVD (i při přehrávání filmů obecně) a zároveň snižuje zatížení procesoru. Voodoo5 tak bude potřebovat více procesorového času než taková Rage 128 a přitom nabídne nižší kvalitu – to v dnešní konkurenci prostě neobstojí.
Karta sama je poměrně velká, do některých skříní se dokonce ani nevleze, je proto lepší mít místo klasického miditoweru něco většího. Na kartě je také přítomen konektor pro zapojení externího napájení přímo z počítačového zdroje, takže dřívější pověsti o masivním příkonu se jen potvrdily.


Vylepšený mód SLI
A jak vlastně pracuje vykreslování snímků dvojicí (čtveřicí) čipů VSA-100? 3dfx na to jde trochu jinak než u staršího řešení Voodoo2 SLI, kdy se karty kreslily snímek na střídačku po řádcích (jedna liché, druhá sudé), a diametrálně jinak než diskutabilní AFR (jeden snímek první čip, další snímek druhý apod.).
De facto jde o upravený mód SLI – všechny čipy karty kreslí jeden aktuální snímek. Každý z čipů na kartě může vykreslovat jednu až 128 linek po sobě jdoucích; např. pokud každý čip vykresluje 32 linek, u Voodoo5 6000 první vykreslí linky 1–32, druhý 33– 64, třetí 65– 96 a čtvrtý 97–128 a tak dokola. Snímek je tak tvořen skupinami linek, které mohou mít šířku od 1 do 128.

Stejně jako se dvě karty v SLI dělily o celou scénu, dělí se o ni jednotlivé čipy VSA-100. Scéna tedy může vykreslena teoreticky tolikrát rychleji, kolik je čipů na kartě. Toto tedy jednoznačně urychluje renderování, bohužel stejně jako při každém víceprocesorovém řešení je i zde nutné duplikovat textury pro scénu v lokální paměti každého čipu na kartě. Čím více čipů, tím více paměti, i když je to stále jen klasických 32 MB – a paměť je dnes docela drahá, takže se nelze divit, že Voodoo5 6000 bude stát více než 600 dolarů (přes dvacet tisíc korun); za výkon se tedy platí a u Voodoo5 to platí dvojnásob.


Výkon: záleží na procesoru
Zatím jsem na Internetu žel neviděl přímá srovnání výkonu Voodoo5 5500 a GeForce 2 GTS – vždy byly srovnávány se současným standardem výkonu, GeForce 256 DDR 32 MB, a to ještě vždy na jiných počítačích, takže nelze provést ani nepřímé srovnání. Proto při popisu výkonu vycházím z referenčního zdroje Sharky Extreme. Zde proběhl test těchto dvou karet na systému s Pentiem III 800 MHz, základní desce s čipsetem i820 a pamětmi Rambus 128 MB a hře Quake III Arena.
V 16bitové kvalitě obrazu (normal quality) stíhá Voodoo5 až do rozlišení 1024 x 768, kde je limitujícím prvkem Pentium III na 800 MHz. Výkonnější procesor by měl za následek zvýšená výkonu v rozlišeních 640 x 780 a 800 x 600 – dostal by se blíže k GeForce 256 DDR.

Vyšší výkon než GeForce 256 DDR má Voodoo5 až ve vyšším rozlišení, kde se GeForce brzdí jeho jednotka T&L a hlavně nižší fillrate, než má Voodoo5 (667 oproti 480 megapixelů). U Voodoo5 ale vše závisí na použitém procesoru, GeForce 256 je v podstatě na procesoru nezávislá – právě testuji kartu ASUS V6800 GeForce 256 DDR 64 MB RAM a ve všech výše testovaných rozlišeních má na počítači s procesorem Celeron 550 MHz, 128 MB RAM PC100, Intel 440BX naprosto shodný výkon jako na výše použitém Pentiu III 800 MHz – je tedy patrné, že k vysokému výkonu stačí čipu GeForce 256 běžný počítač a není nutné kupovat žádný high-end systém jako v tomto případě.

Ve 32bitové kvalitě (high quality) je poměr sil podobný, jen u GeForce 256 se daleko dříve projevuje nízký fillrate; v tomto ohledu je Voodoo5 5500 více vyrovnanější v porovnání s 16bitovou kvalitou. Plynulou hratelnost obě karty nabízejí jen do rozlišení 1024 x 768 (okolo 60 FPS), zatímco v 16bitové kvalitě až do rozlišení 1280 x 1024.

Co se týče testů antialiasingu, lze při zapnutém 2WJSAA v 16bitové kvalitě plynule hrát Quaka III až do rozlišení 1024 x 768; do rozlišení 800 x 600 nezpůsobuje zapnuté vyhlazování téměř žádný pokles výkonu. Při 4WJSAA již výkon klesá velmi rapidně, s přivřením oka lze hrát i v rozlišení 800 x 600, ale 40 snímků už příliš plynulou hru neslibuje. Ve 32bitové kvalitě je výkon velmi nízký, hru lze hrát prakticky jen v rozlišení 640 x 480 a při 2WJSAA také v 800 x 600. Takže někdejší vize 3dfx, že vyvíjený Napalm bude při zapnutém FSAA umožňovat plynulou hru v rozlišení 1024 x 768 x 32 bitů při 60 snímcích za sekundu, se rozplynula jako mrak nad pouští. Snad až Voodoo5 6000…


Rozpačité pocity
Lepší obrázek si určitě uděláme, až bude k dispozici více srovnání výkonu těchto karet a hlavně přímé srovnání výkonu GeForce 2 GTS a Voodoo5 5500 – už teď je ale jasné, že GeForce 2 GTS bude mít navrch, pokud bude použit testovací počítač s čímkoliv pomalejším než 850 MHz. A to je jasná výhoda karet s hardwarovým T&L – i na mém Celeronu 550 MHz dá GeForce 256 DDR opravdu dobrý výkon; pokud ale hra T&L podporuje (takové hře Unreal Tournament je nějaké T&L úplně fuk). Voodoo5 tedy vede zejména v kvalitě obrazu a hlavně v možnostech, které budoucím hrám nabízí díky T-bufferu. Ostatně jen čas ukáže, kterým směrem se bude vývoj ubírat.
A mimochodem, na otázku z nadpisu lze odpovědět jednoduše: obojí.
Naposledy upravil B@RT dne pát črc 29, 2005 9:12 pm, celkově upraveno 1
Sbírka karet:
3Dfx B@RT Collection

Sbírka PC:
Intel B@RT Collection
Uživatelský avatar
B@RT
 
Příspěvky: 1484
Registrován: stř pro 22, 2004 9:41 pm
Bydliště: Orlí Hnízdo - Lomnice n. Pop.

Re: Voodoo5 5500: zklamání nebo revoluce?

Příspěvekod ghost » pát črc 29, 2005 8:41 pm

každý je z V5 sklamaný, iba hošanom z hothardware padali sánky Obrázek http://www.hothardware.com/viewarticle. ... icleid=487
Uživatelský avatar
ghost
Invisible
 
Příspěvky: 2470
Registrován: pát dub 30, 2004 8:31 am
Bydliště: LM


Zpět na Tech support for 3DFX Voodoo 5

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron